PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 18 maj 2013

Lidingö Runt 2013 i B&R 23 SWE 9 - vi övar Man-Över-Bord



Lidingö Runt i en B&R 23:a är bland det mest fysiskt krävande jag gjort på mkt lång tid: första halvtimmen enormt byig och vridig vind, pendlande mellan 0 och 5-6 m/s,  och dessutom en start bland de stora båtarna gjorde att vi fick slita som djur för att överhuvudtaget hålla båten på rätt köl. Fanns inte mycket energi eller tid att fokusera på något annat under de första milen bort mot Gåshaga.

Därefter stabiliserade sig vinden, men det var kryss hela vägen bort till Elvik, och när vi väl var framme där, och kunde sätta gennakern, så dog givetvis vinden ut.... Så det var kört för vår del...

Så, eftersom vi antog att vi låg sämst till av B&R 23:orna, tänkte vi (yeah, right! :-) att vi borde öva på MOB, vilket vi också gjorde.  Jag kan tala om att vattnet är kallt, och även med torrdräkt så känner man redan efter ett 10-tal minuter i vattnet att det kyler rejält.  Utan torrdräkt vill jag inte ens tänka på...

En eloge till Farr-30:an SWE 6100 Happy Yachting som såg att jag låg i vattnet o plaskade, och kom förbi och undrade om jag behövde hjälp. Nu var så inte fallet, tack vare en hel o tät torrdräkt.

Men lite glada var vi trots allt över att vi tog Torkel i starten....! :-)

Dagen blev lång för vår del: utsegling från Nacka Strand vid 09:00, och landgång i hemmahamnen på Värmdö runt 18:30, dvs över nio timmars rodeo lär göra att åtm. jag inte lär komma upp ur sängen imorrn...! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar