PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 5 januari 2013

Blokarting - perfekt sätt att lära sig förstå "Apparent Wind Sailing"



Torkel är ju "down under" - på Nya Zealand - och roar sig för fulla muggar...! :-)

Häromdagen testade han Blo-carting, dvs att segla en "beach buggy" på stranden. Det ser ju fenomenalt kul ut, jag skulle gärna vilja testa!

Det som slog mig när jag tittade på videon ovan är att en Blo(g)cart är ju det ultimata verktyget för att lära sig förstå vad apparent wind sailing går ut på: titta t.ex mot slutet av videon, vid 3:08 ungefär, där Torkel gippar: eftersom Blocarten går relativt snabbt jämfört med den sanna vinden, dvs dess v/TWS-kvot är stor, så blir gippen långt ifrån en släng-gipp, utan eftersom den skenbara vinden kommer långt föröver, så blir gippen lugn och helt odramatisk.

Jag har skrivit ett flertal inlägg om hur den skenbara vinden (AWA, AWS) beter sig vid olika v/TWS-kvoter,  bl.a här, och vill ni fördjupa er i detta, så rekommenderar jag er att klicka er fram på följande taggar här på bloggen: AWA, AWS och Apparent wind sailing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar