PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 31 oktober 2012

Is inuti skrovet

När storskotsfästet gick sönder så kom det in vatten i skrovet. Detta vatten har nu gjort en phase transition till is. Tur att det blir plusgrader några dagar framåt...

Nån som har tips på en liten o smidig pump som kan stickas in genom en 10 cm inspektionslucka...?

Nytt storskotsfäste


Så här blev det nya storskotsfästet, med en nykonstruerad förstärkningsplatta i durken. Förhoppningsvis kommer vi ut på söndag för en testsegling, ska ju enl. prognosen blåsa 15 m/s, så det blir ett bra hållfasthetstest på såväl fästet som på besättningen...! :-)

måndag 29 oktober 2012

Båtbyggar Måndag - Durkreparation B&R 23

Då är båten fit for fight igen, efter ett proffsigt reparationsjobb av Mester HimselfTorkel-Båtar :-)

Förhoppningsvis dröjer isläggningen ännu ett par månader...

måndag 22 oktober 2012

Beslut Svenska Seglarförbundets disciplinärende



Jag har tagit upp problematiken med "Gross Misconduct" - "Mycket Dåligt Beteende" - mao KSR 69, tidigare på bloggen.

Idag kungjorde SSF beslutet på en incident under årets Dalarö-regatta, som även var DM Stockholm för C55-klassen.

Beslut

Riksidrottsförbundets stadgar

Jag finner det synnerligen uppfriskande att PK hos Dalarö hade modet och orken att faktiskt ta upp incidenten till behandling, det är tyvärr allför vanligt att man inom Svensk Segling - förmodligen pga bekvämlighet och konflikträdsla -  blundar för även flagranta brott mot KSR 69.

onsdag 17 oktober 2012

Express Layout North Sails

Mycket pedagogisk och bra genomgång, av Henrik Ottoson på North Sails,  av layouten för olika trimfunktioner, finns en hel del värdefulla tips här även för andra båttyper än Express.

(tipstack till Blur.se)

söndag 14 oktober 2012

B&R 23 keel inspection



Eftersom jag inte listat ut hur Blogger's j-a gränssnitt funkar map. nyupplagda youtube-vid's, så att jag skulle kunna få bägge videos från dagens segling i samma inlägg, så får det bli två separata inlägg.

Här är cam-2 coverage från dagens dagens segling, musiken komponerad av min båtägar-kompis (han som badar i filmen! :-)


B&R 23 sailing - broaching & oplanerad bottentvätt...



Dagens seglats slutade med två broachar, varav en ungefär så brutal som det kan bli, med en gast i sjön, den andra (jag) med skadad fotled, och med storskotsfästet sönderslitet...

Men kul var det, så länge det varade...! :-)

Hur mycket det blåste...? ca 1-2 m/s när vi hissade gennakern, en by på ca 4-5 när vi slog runt....

Har för mig att jag nämnde nåt tidigare om att B&R 23:an är en perfekt båt för lugn och avkopplande familjesegling...! :-) :-)

För att få ett ytterligare perspektiv på broacharna, så finns "camera-2 coverage" i den här länken 

(Blogger-gränssnittet är så urbota kass att jag kan inte göra embed på två videos från olika youtube-siter till ett och samma inlägg...!)

fredag 12 oktober 2012

B&R 23 fix & prylar

Idag var det dags att fixa lite prylar på båten. Dels bytte vi ut gennakerskotet som sett sina bästa dagar, till nytt Gottifredi Maffioli-skot (bild), inte direkt billigt, men som de säger i LoReal-reklamen: "because you are worth it!" :-)


Kim, Repslagarmästaren [bilden borttagen på foto-ägarens begäran]  hos Jollespecialisten.se,  har varit till stor hjälp, inte enbart med att skala och tagla flera skot åt oss, utan också kommit med många råd och tips, t.ex om de "soft shackle"  som vi nu använder som fästen till fockskoten.

Dessutom lärde Kim Micke att göra en rör-splits, vilket behövdes för att fixa till en ny water-stay med maximalt stark Hampidjan Dynex-lina. Hampidjan är en Isländsk firma med sina rötter i trålningsindustrin, så de borde ju om några veta en del om tampar...  .



Så nu har vi shoppat prylar för närmare 20000 SEK, så vi lär inte kunna skylla på materialet på nästa säsongs kappseglingar.... :-)

torsdag 11 oktober 2012

Birka Paradise & Incidenten under Åland Race


Nu har förundersökningen som väntat lagts ned när det gäller den incident som Birka Paradise's befälhavare skapade helt i onödan vid målgången av Åland Race i Mariehamn.

Frågan jag ställer mig är hur lämplig är egentligen en individ som så uppenbart har ett oerhört stort ego att föra befäl på ett passagerarfartyg med 1000+ passagerare ombord - hur agerar en en sådan individ när en verklig krissituation uppstår....?  Costa Concordia är väl ett exempel på hur fel det kan bli med fel man på fel plats...

 I fallet med segelbåten i Mariehamn så fanns det mängder av andra, mycket bättre alternativ för Birka Paradise's befälhavare att ta till än att bara hänga sig på tyfonen för att markera sin betydelse, men han valde att inte göra det, utan försökte istället tvinga segelbåten, som gjorde allt rätt enligt COLREG's krav  för att hålla undan,  att helt försvinna från jordens yta.

tisdag 9 oktober 2012

Planning hull efficiency


Jag har funderat en del på det här med vattnets motstånd när man seglar. Inte minst nu när jag seglar en riktigt snabb båt, som planar så fort som rorsmannen nyser....! :-)

  Jag har inte hittat nån källa på nätet som på ett enkelt sätt förklarar hur man ska förfara för att trimma sin segelbåt optimalt långskepps  för att minimera det totala vattenmotståndet - förutom att ha en bra finish på skrovet! :-) så jag tänkte här spekulera lite i ämnet, under tiden som jag väntar på att Jimmy Hellberg chippar in med sina djupa kunskaper här i tråden... - jag mailade Jimmy tidigare idag med några frågor i ämnet...  :-)

Det finns ju olika typer av motstånd inblandade, där de kanske mest intressanta är "form drag" och "frictional drag", formmotstånd respektive friktionsmotstånd på svenska.

 Hur ska man trimma sin båt i långskeppsled för att minimera motståndet...? Om jag lyfter bogen så bör ju friktionsmotståndet minska tack vare att den våta ytan minskar, men samtidigt riskerar jag ju att häcken gräver ner sig och ökar därmed form-motståndet...  Så nånstans mellan extremerna bör det ju finnas ett optimalt läge där det totala motståndet är minimalt...

För olika typer av båtar - deplacerande vs. planande, så gissar jag att förhållandet mellan form drag o frictional drag ser väldigt olika ut - ska en segelbåt ens kunna komma upp i planing så bör nog dess form drag vara begränsad redan från början, annars orkar den inte komma upp i planing. Väl uppe i planing dock skulle jag gissa att friktionsmotståndet blir betydelsefullt, vilket i sin tur betyder att en snabb, planande båt behöver sannolikt en relativt sett bättre botten-finish än en långsammare deplacementsbåt.

Om man tittar på bilden ovan så ser man att det finns inte mycket av häckvåg på B&R 23:an i planing, (det finns inte heller nån stor bogvåg, dvs den spiller väldigt lite av energin till att skapa vågor) dvs dess form drag inte minst i planingsläget är väldigt  litet, och sannolikt är det frictional drag som dominerar.  Så min tolkning av detta faktum är att B6R 23:an har ett lågt formmotstånd - den planar lätt i 4-5 m/s - och att det är väsentligt för toppfarten att se till att båtens skrov med bihangen hålls i ett välpolerat skick.  En C55:a däremot drar upp en rejält stor häckvåg på de flesta bogar ( och är väldigt känslig för långskepps-trim)  och i de flesta förhållanden, så jag gissar att C55:ans mix av  formmotstånd  vs. friktionsmotstånd är betydligt annorlunda mot B&R 23:ans.

Jag hittade en artikel som avhandlar detta ämne, dock för motorbåtar, men det finns en hel del matnyttigt i den artikeln även för seglare.

Om nån av mina läsare har insikter i ämnet, så är ni mycket välkomna att bidra med er kunskap via kommentarsfältet, t.ex.

måndag 8 oktober 2012

Provsegling Tarac 33 nästa vecka


Folket på Bryggan i Väst, som numera har agenturen för Håkan Södergrens läckra Tarac 33 kontaktade mig en tid sen och undrade om jag ville hänga med på en provsegling...

Vad svarar man på sånt, utom ett stort och tydligt "JA!" :-)  

Jag såg ju båten i Vaxholms Hamn i början av sommaren, och tyckte då att båten har väldigt vackra och snabba linjer, och "Action Index"-mätetalet bekräftade ju den tesen, åtminstone i teorin, så det ska  nu bli riktigt kul att få testa båten i praktiken.

Stay tuned!



lördag 6 oktober 2012

B&R 23 downwind race



Peter Gustavsson på Blur.se var ju ute häromdagen på västkusten och drog några repor med sin J/111, riktigt läckert!

Blur III toppade 17 knop i 12 m/s.

Vi var ute med B&R 23:an i 4-6 m/s på ostkusten, och kom bara upp i 14 knop.... surt...!  Måste vara bättre att segla på "den västra baksidan".... :-) Nya tag nästa gång att spöa Blur III i fart...! :-) :-)


Första intrycken av B&R 23


Det kan vara på sin plats att plita ner mina intryck så här långt av B&R 23, dvs efter 3 seglingpass och kanske 5 timmar totalt i båten. 

I vintras "uppfann" jag ett eget mätetal, "Action Index" (grafen ovan), vars syfte är att ge en indikation på hur "agila" olika båttyper är, vilken grad av feedback båtarna ger, och hur snabbt den feedbacken kommer. Action Index är ett synnerligen enkelt mätetal, Segelarea delat med kvoten Deplacement/Vattenlinjelängd, dvs SA/(Depl/LWL), alltså ju större segelarea, samt ju mindre vikt, och ju mer vattenlinjelängd, desto större värde får man på Action Index. 

Enligt detta mätetal så placerar sig B&R 23:an väldigt högt, faktiskt högst av alla monohulls som jag har med på listan. 

Nu, efter tre seglingpass i högst måttliga vindar, i snitt 3-4 m/s, någon enstaka by uppemot 7 m/s, så kan jag säga att B&R 23:an beter sig exakt som dess Action Index-tal förutspår, dvs det är en extremt krävande båt som kräver total koncentration även i lättvind, och där båten omedebart och brutalt ger dig feedback om minsta lilla misstag.  Och på samma sätt, vid de få tillfällen man lyckas få till allt rätt, så låter båten dig få veta det också, genom en enorm acceleration och farter som man inte upplever i många båtar i den här storleks- och prisklassen. 

Jag kan ärligt säga att jag aldrig seglat en roligare och samtidigt mer krävande båt, hoppas bara att kroppen håller - för det är oerhört fysiskt slitsamt att segla B&R 23:an så fort det blåser mer än 4-5 m/s -  så jag kan få uppleva denna slags fenomenalt underhållande segling under många kommande år! 

Med tanke på B&R 23:ans prestanda, kanske jag borde nu döpa om den här bloggen till:

 "Life in the Fast Lane"...! :-) 

This is B&R 23 sailing - Pure Adrenaline!



Igår vad det äntligen dags att testa den 55 kvm stora gennakern "Il Monstro". Riktigt byig vind som pendlade mellan 3-6 m/s gjorde det riktigt jobbigt att balansera båten. Som tur är hade vi tagit in en riktig rorsman, en som vet vad han håller på med, Danne Englund från Värmdö Jolleseglare, utan Dannes medverkan hade vi nog fått bada på riktigt, nu begränsade sig fadäserna till två, den ena där jag tappar fotfästet i trapetsen och hamnar långt utanför båten en stund (1:20 in i filmen), den andra där Micke i bakre trapetsen bestämmer sig för att ta sig en tur upp på fördäck genom att passera utanför mig som står i den främre trapetsen (5:06)... :-)

Toppfarten med gennakern blev närmare 14 knop, inte illa i kanske 5 m/s vind!

Kolla också statistik-graferna i slutet av filmen: Mickes pulsmätare slog nya rekord, med en maxpuls långt utöver vad en 50-plussare borde ens kunna ha, och med en snittpuls på över 150 bpm så lyckades Micke bränna över 1500 kcal på två timmars segling! Det är mer än halva energibehovet per dygn för en vuxen man...!

torsdag 4 oktober 2012

B&R 23 segling for dummies: gennaker-premiär imorrn

Imorrn är det tänkt att Micke och jag ska göra premiär med gennakern  (55 kvm!) på vår B&R 23:a - vindarna verkar lagom, 5-6 m/s.

Som tur är får vi  med oss Danne som rorsman, Danne Englund som är en av de bästa rorsmännen  i sportbåtar som jag känner till, så det finns kanske en chans trots allt att vi överlever...! :-)

GoPro's laddade, så stay tuned för "live coverage"...! :-)

tisdag 2 oktober 2012

Till minne av Tomas Alm

Ibland slår verkligheten till i all sin brutalitet mitt i alla vardagsbestyr - jag råkade surfa in på Starbåts-förbundets hemsida idag, och där ser jag att Tomas Alm nyligen gått bort.

Jag kan inte påstå att jag kände Tomas väl, men jag hade ett nära samarbete med Tomas under Starbåtarnas och Finnjollarnas SM under Olympiska Jubileumsregattan i Nynäshamn i somras, där Tomas var tävlingsledare och jag var en av domarna.

Under dagarna i Nynäshamn kom jag att uppskatta Tomas som människa och seglare, och att han nu så hastigt gått bort känns helt overkligt.

Lärdomen av detta, åtminstone för mig, är att bättre försöka ta vara på och uppskatta tiden vi har att vandra här på vår jord, man vet aldrig när när den sista dagen är kommen.

Må vindarna vara fördelaktiga för dig Tomas var du än befinner dig nu!

B&R 23 sailing for dummies - konditionsträning & fettförbränning

Micke hade på sig en pulsmätare (bland alla andra gizmos :-) under vår premiärtur med B&R 23:an i söndags.

Trots att det bara blåste 3-4 m/s, kanske 5 m/s i ett par byar, så hamnade maximala pulsen under seglingen på över 160 slag per minut, och snittpulsen på ca 130.

Enligt modern forskning på pulsintervall så bör vi 50+-are ha en absolut maxpuls på ca 171, vilket innebär att Micke momentant var uppe i över 94% av maxpuls för sin åldersgrupp - alltså högintensiv konditionsträning - och snittpulsen hamnade på 76%, vilket placerar seglingssessionen som helhet i den medelintensiva konditionsträningskategorin, som utvecklar uthålligheten och syreupptagningsförmågan, samt bränner fett på ett mycket effektivt sätt.

Slutsatsen således är att B&R 23-segling bör bli en ny hälsotrend och folkrörelse: istället för att springa på löpband eller köra spinning eller nåt annat fjolligt på dyra svett- och parfymluktande Gym, så kan man skaffa sig en B&R 23:a och få betydligt bättre fys-träning med den, samtidigt som man kan njuta av frisk luft och vacker natur! :-)

Kan nån ringa och tipsa Hälsoministern att det är bättre att lägga skattepengarna som spenderas på överviktighet på att stötta B&R 23-segling än att stötta fettsugning, fettmaoperationer, medicinering mm...? :-)

måndag 1 oktober 2012

Idiot's guide to getting started with a B&R 23 - del 5





Video footage camera 2 från gårdagens premiär med B&R 23:an i hemmavattnen... Notera gärna den 50+ trapetsartistens elegans och smidighet... som en elefant i en porslinsbutik...! :-)

Idiot's guide to getting started with a B&R23, del 4: first sail



idag var det äntligen dags för premiärseglingen i hemmavattnen. 3-4 m/s, utan att hissa gennakern, och med fockskot som inte gick att använda... Toppade ändå 10 knop...

Totalt slut i kroppen efter 2 timmars segling... bävar inför tanken på att segla "Il Monstro" i 10+ m//s... :-)