PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 6 oktober 2012

Första intrycken av B&R 23


Det kan vara på sin plats att plita ner mina intryck så här långt av B&R 23, dvs efter 3 seglingpass och kanske 5 timmar totalt i båten. 

I vintras "uppfann" jag ett eget mätetal, "Action Index" (grafen ovan), vars syfte är att ge en indikation på hur "agila" olika båttyper är, vilken grad av feedback båtarna ger, och hur snabbt den feedbacken kommer. Action Index är ett synnerligen enkelt mätetal, Segelarea delat med kvoten Deplacement/Vattenlinjelängd, dvs SA/(Depl/LWL), alltså ju större segelarea, samt ju mindre vikt, och ju mer vattenlinjelängd, desto större värde får man på Action Index. 

Enligt detta mätetal så placerar sig B&R 23:an väldigt högt, faktiskt högst av alla monohulls som jag har med på listan. 

Nu, efter tre seglingpass i högst måttliga vindar, i snitt 3-4 m/s, någon enstaka by uppemot 7 m/s, så kan jag säga att B&R 23:an beter sig exakt som dess Action Index-tal förutspår, dvs det är en extremt krävande båt som kräver total koncentration även i lättvind, och där båten omedebart och brutalt ger dig feedback om minsta lilla misstag.  Och på samma sätt, vid de få tillfällen man lyckas få till allt rätt, så låter båten dig få veta det också, genom en enorm acceleration och farter som man inte upplever i många båtar i den här storleks- och prisklassen. 

Jag kan ärligt säga att jag aldrig seglat en roligare och samtidigt mer krävande båt, hoppas bara att kroppen håller - för det är oerhört fysiskt slitsamt att segla B&R 23:an så fort det blåser mer än 4-5 m/s -  så jag kan få uppleva denna slags fenomenalt underhållande segling under många kommande år! 

Med tanke på B&R 23:ans prestanda, kanske jag borde nu döpa om den här bloggen till:

 "Life in the Fast Lane"...! :-) 

2 kommentarer:

  1. Vår SWE 6 heter passande nog "dangerous...... but fun!" :-)
    Folke

    SvaraRadera
  2. Folke,

    förstår numera precis vad du menar.....! :-)

    SvaraRadera