PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 4 februari 2012

Driving force, del 4


Om man tittar lite närmare på polärdiagrammet i föregående inlägget (som länkar till TacticalSailings hemsida, och som verkar ändrat på sig sen jag sist tittade...) så kan man konstruera grafen bredvid, som visar 49erns downwind performance och optimala TWA för olika vindstyrkor.

Ett par intressanta fakta framträder direkt ur grafen: för det första kan man se att båtfarten skalar sub-linjärt med vindstyrkan, dvs att 49ern går långsammare relativt TWS ju mer det blåser (åtminstone för de vindstyrkor som polärgrafen i förra inlägget redogör för). Ett annat sätt att uttrycka saken är att 49erns v/TWS-kvot blir sämre ju mer det blåser. Att det förhåller sig på detta sätt är nu inget konstigt, utan följer av det faktum att det hydrodynamiska motståndet skalar super-linjärt med båtfarten, inte minst ökar friktionsmotståndet med kvadraten på båtfarten.

En annan observation från grafen ovan är att TWA för optimalt VMG downwind förflyttar sig mot allt större värden ju mer det blåser, dvs att det lönar sig mindre o mindre att skära på undanvinden när vinden ökar. Även detta fenomen går att förstå genom att titta på den blå kurvan i grafen, som ju skalar sub-linjärt map. TWS: ju mer det blåser, desto fortare går båten i absoluta tal, vilket medför en superlinjär (kvadratisk) ökning av motståndet, vilket innebär att båten trots den starkare vinden inte längre klarar av att åstadkomma den ökning av farten som skulle behövas för att kompensera för den längre sträcka man måste segla vid större skärning. Ett annat sätt att uttrycka samma sak, mer förekommande i finansiella/ekonomiska vetenskaper, är att marginalfarten minskar med TWS.

Från polärdiagrammet kan man t.ex se att vid 5kn TWS, så har 49ern sin bästa downwind VMG vid 130 grader, dvs med 50 graders skärning, vilket ju låter väldigt mycket, åtminstone om man är kölbåtsseglare o van vid att köra betydligt djupare kurser. För att vinna på att skära hela 50 grader så måste man öka sin båtfart med 56% (vilket jag redogjorde här) och tittar man i polärdiagrammet så ser man att 49ern gör det, dvs går minst 56% fortare på TWA 130 jämfört med TWA 180.

Det här är nu inget konstigt, utan jag gissar att alla upplevt att man skär mindre när det blåser mer, men det är ju kanske kul för den intellektuellt nyfikne att också förstå varför det förhåller sig på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar