PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

torsdag 12 januari 2012

Samband mellan LYS-tal och SA/vikt, LWL/vikt

I förra inlägget tittade jag på
segelarea per vikt för några olika båttyper, och där kunde man se att BR&23:an är i en klass för sig i detta avseende, såväl upwind som downwind.

Det kan ju vara kul att också titta på en annan kvot, som rimligen också bör ha med prestanda att göra, kvoten mellan vattenlinjens längd och båtvikt, dvs LWL/kg.


Grafen visar ett antal båtttyper, och deras LWL per 100 kg båtvikt.

Även här "vinner" B&R23:an, dock inte med fullt lika stor marginal till tvåan (
som i bägge fallen är CB66:an).

Det vore ju onekligen en intressant övning att försöka sig på att kombinera dessa två parametrar, dvs SA/vikt o LWL/vikt, och försöka se om man kan komma fram till resultat som liknar LYS-talen (f'låt: SRS-talen!) för båtarna, genom att vikta de ingående parametrarna på olika sätt...

Som ett första experiment i det avseendet kan det ju vara lite kul att titta på huruvida det finns nån korrelation mellan dessa värden (SA/kg, LWL/kg) och befintliga LYS-tal:

I grafen nedan så visar den lila kurvan lystalen för båtarna i fråga, den blå grafen visar förhållandet vattenlinjelängd/vikt, och den röda kurvan visar förhållandet segelyta/vikt (jag har skalat om siffrorna så att det ska gå att nyttja samma graf).

Genom att bara kasta en hastig blick på kurvorna så framgår det att det helt klart finns en korrelation mellan LYS-talen och de två kurvorna - alla kurvor följer ju ungefär samma "mönster", dvs att ett högre värde på LYS-kurvan åtföljs typiskt av högre värden på SA/vikt och LWL/vikt-kurvorna.


En intressant observation är att kurvorna för SA/vikt o LWL/vikt divergerar mellan J80 och Yngling, dvs att medan J80:an har ett bättre värde på SA/vikt än Ynglingen, så förhåller det sig tvärtom när det gäller LWL/vikt. Trots detta har J80:n betydligt bättre LYS än Ynglingen...

En annan intressant observation är att C55:an har det största avståndet mellan sitt SA/vikt o LWL/vikt, vilket stärker min åsikt att C55:an är starkt underriggad.

Ytterligare en observation är att minst avstånd mellan sina SA o LWL-kvoter har B&R23:an, Cb66:an o J80:an, vilka samtliga är "snabba" båtar... Skulle ju kunna tala för hypotesen att "mycket segel, lång vattenlinje o lite vikt" är ett vinnande koncept... :-)

3 kommentarer:

  1. Verkar som att det bara är den första bilden/grafen som är klickbar när det är fler än en bild per inlägg, vilket gör att det är svårt att se texten i diagrammet.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är Blogger-gränssnittet rent ut sagt uselt... Jag har också märkt att det bara verkar vara den första bilden som blir klick-bar, och sen är det en massa andra förbättringar att önska när det gäller editering rent generellt...

    Om jag skulle börja på en ny blogg, så skulle jag definitivt leta efter andra alternativ än Blogger, men tyvärr sitter den här bloggen där den sitter, jag har inte tid o lust att lista ut hur jag skulle kunna flytta den på ett snyggt sätt nån annanstans.

    --T

    SvaraRadera