PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 14 januari 2012

PMVPP - prestandasignatur


[Uppdatering 120114: 22:00 - Upptäckte när jag skulle lägga till ännu en båttyp att jag hade klantat mig i konstruktionen av den graf som satt här tidigare när jag la till 606 och Express: jag hade tagit fel kolumn i data-tabellen för en av parametrarna...! :-( Ber om ursäkt för detta, grafen som sitter där nu ska vara rätt... Texten nedan också ändrad.]


Grafen bredvid visar SA/vikt, LWL/vikt och SA/LWL för ett antal olika båttyper, denna gången med de tre parametrarna grupperade per båttyp.

Dessutom visas respektive båts lys-tal till höger om gruppen med de tre parametrarna.

Man kan med lite god vilja se varje grupp av tre parametrar som båtens "signatur", alltså en indikator över båtens egenskaper, ungefär på samma sätt som man mha spektralanalys kan bestämma ett ämnes kemiska sammansättning... ;-)

Några saker i grafen är iögonenfallande: t.ex att 606:ans och C55:ans signaturer är så oerhört lika varann, med LWL/vikt som den dominerande parametern, följt av SA/LWL, och med SA/vikt som lägsta värde, en bra bit under de andra parameterarna. Det är nästan så man kan tro att Pelle P. grävde fram 606-ritningen från sina arkiv när han 30 år senare skulle rita C55:an....


9 kommentarer:

  1. Är det mot- eller medvindskonfigurationen för SA? Kanske går det att dra några slutsatser av att jämföra de båda? På kryss/halvvind är väl SA(upwind)/LWL den dominerande parametern. På läns borde det vara SA(downwind)/vikt.

    SvaraRadera
  2. Jag tog medelvärdet av upvind- o downvind-SA.

    Jag tror att för deplacementsbåtar så är nog LWL viktig även på undanvind, dvs att även relationen SA/LWL är nog av intresse. För planande båtar däremot skulle jag gissa att SA/vikt är betydligt viktigare.

    SvaraRadera
  3. Kul att se att du fortsätter med bloggen! Och intressanta analyser du gör. Kan du inte också plocka in den växande kölbåtsklassen Farr 30 i analysen? Vore intressant att se vad du får ut för data där och hur det korrelerar med andra klasser.

    Om du vill göra detta så finns på nedanstående länk lite data, säg till om du vill ha mer:

    http://farr30.se/2007/12/23/mumm-30/

    SvaraRadera
  4. Patrick, testade just att lägga in datat för Farren i mitt "Poor man's VPP, och ut kom ett "prestandatal" på 1.37...

    Jag har i hastigheten inte hittat det aktuella lys/srs-talet för båten, men 1.37 låter inte helt orimligt med tanke på (det lilla) jag vet om båten...

    Bloggen har redan blivit rätt "kladdig" med massa uppdateringar av graferna med nya båtar, så jag tänkte avvakta ett tag med att uppdatera igen, i avvaktan på om det dyker fler önskemål. Men om du mailar mig (mail-adressen finns till höger i "Profil"-delen, så skickar jag de uppdaterade graferna per post till dig.

    --T

    SvaraRadera
  5. Väldigt intressant. Korrekt SRS-tal är 1,35 - sänktes från 1,36 2010. Inte så illa pinkat för ett "poor man's VPP"!

    SvaraRadera
  6. Tycker också att det är trevligt att du fortsätter. Jag är lite nyfiken hur min gamla båt förhåller sig mot de här nya.
    Du får gärna lägga in BB10m i graferna också. Data: vikt 2400, vattenlinje 7,3 stor 23 m2 genua 21 m2 fock 14 m2 spinn 63 m2 så det borde bli kryssarea på 44 och medåkaarea på 86´. Åsso srs på 1,19

    -Per

    SvaraRadera
  7. Hej Per, jag har nu lagt in din båt (och några andra) i "action index-grafen".

    SvaraRadera
  8. Ibland skiljer man på sportbåt och kölbåt. Det känns lite knepigt att hantera ur ett handikappsperspektiv om en båt planar eller inte. Det borde vara det som är orsaken till att man särkiljer båttyperna. Du kanske borde ta smaragden som referensbåt från andra änden av skalan jämfört med B&R23 som verkar sticka ut lite här ovan.

    -P

    SvaraRadera
  9. Håller helt med om att det är skillnad på planande o deplacementsbåtar, o även mellan dem o s.k. sportbåtar som man kanske kan kalla för "ibland-planande". Inte minst märkte jag det när jag försökte att hitta en enda matematisk kontinuerlig funktion som skulle kunna beskriva båtarna prestanda i paritet med deras lys-tal: den formeln funkar bra, men bara för delacementsbåtar mellan 5,5 till ca 9m har jag märkt. Sen uppstår det diskontinuiteter, som man skulle behöva hantera specifikt. Jag har inte tid nu att lägga mer på detta, utan nöjer mig med att konstatera att dels så funkar min "PMVPP" riktigt bra för båtar i det angivna området, dels att mitt "action index" (som alltså inte är identiskt med PMVPP) i stort sett speglar min egen erfarenhet - i den handfull fall jag seglat - av hur "agila" de olika båtarna är, dvs hur livliga man upplever dem.

    SvaraRadera