PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 16 januari 2012

"Action index" - SA per "viktmeter"

[Uppdatering 120117 14:40 - grafen uppdaterad med ett par nya båtar, samt jollarna inkluderar nu besättningsvikt.]


Samma graf som i föregående inlägg , men nu med båtarna ordnade enligt ökande SA per "viktmeter".

Jag tror jag låter bli att kommentera grafen.... läsaren får dra sina egna slutsatser.... :-)




4 kommentarer:

  1. Har du räknat med besättningsvikt?
    Var skulle en Formulabräda hamna?

    SvaraRadera
  2. Hehe, nej, jag har inte tagit med besättningsvikten. Jag la till jollarna mest på kul, och givetvis vore det mer "rättvist" att lägga på en siffra för besättningsvikten för dem, men eftersom jag inte har nån större vetenskaplig grund för beräkningen, åtminstone inte än, så spelar det inte så stor roll just nu tycker jag.

    Dock måste jag säga att jag blev förvånad över att grafen så väl speglar min egen erfarenhet av den handfull av dessa båtar som jag faktiskt seglat, och dessutom speglar grafen också mina förutfattade meningar om de båtar jag inte seglat, men sett på banan...

    Så kanske det finns ändå nån relavans i SA per viktmeter...? vore kul om nån som seglat flertalet av dessa båtar gav sin syn på den (givetvis!) subjektiva upplevelsen av "action-nivån" av dessa båtar...

    SvaraRadera
  3. Hmm, intressant att Farr 30 skiljer sig så markant från CB och Admirality...t.o.m mer upwind SA/viktmeter än VO70...trots att VO70 ju är canting keel som ju därmed bör kunna bära oerhört mycket mer segel per viktmeter upwind?

    SvaraRadera
  4. Aha, nu ser jag att jag såg fel. Det var en Laser mellan där.... sorry!

    SvaraRadera