PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 10 december 2011

aerodynamik & temporärt hjärnsläpp hos piloter

Det här inlägget har till synes väldigt lite med segling att göra, men eftersom vi diskuterat mycket aerodynamik här, så kan det vara intressant ändå, eftersom inlägget illustrerar hur lätt det är att i kritiska situationer glömma bort det som just då är absolut viktigast.

I denna länk finns en detaljerad beskrivning av den flygolycka som drabbade Air France's flyg AF 447 för två år sedan, där en Airbus 330-200, dvs ett av världens modernaste och tekniskt mest sofistikerade kommersiella flygplan, inte minst tack vare ett mycket avancerat flight control-system som bl.a är designat för att eliminera "pilot-error", ändå till synes oförklarligt krashade i Atlanten för två år sedan, där alla 228 ombordvarande dog.

Det som nu framkommit i haveriundersökningen är att orsaken till krashen orsakades av ett totalt hjärnsläpp hos de två piloterna som flög planet: man ignorerade flight computerns stall-varning 75 gånger under loppet av några minuter, och fortsatte istället att överstegra planet ännu mer genom att dra spaken åt sig, trots stall-varningarna, vilket för mig är fullständigt obegripligt! Att välutbildade professionella piloter lyckas glömma bort den mest fundamentala delen av aerodynamik, dvs att ett överstegrat plan (eller segel!) totalt förlorar sin lyftkraft är svårt att begripa.

Men (och nu kommer kopplingen till seglingen) exakt samma sorts beteende är inte helt ovanligt vid seglingen: jag har sett samma slags fenomen utspela sig många gånger, då en mindre rutinerad besättning ska ta ut en båt från en trång förtöjningsplats för segel i hård motvind: eftersom det blåser motvind, och eftersom det är trångt om plats, så vill man gärna sätta kurs dikt bidevind direkt, och skotar därför in seglen fullt direkt. Att skota in segel är analogt med att i flygning dra spaken åt sig, dvs bägge åtgärderna ökar anfallsvinkeln.

Så, i sin iver att undvika hindren i det trånga utrymmet, och pga det faktum att det blåser motvind, så frestas en orutinerad besättning att köra för högt och skota för hårt direkt, trots att båten inte har nån fart, och detta kommer att leda till ett icke önskat resultat, dvs att båten istället för att börja accelerera framåt, så kommer den att börja driva bakåt med vinden. Orsaken är givetvis att utan fart så har kölen/centerbordet ingen möjlighet att generera lift, utan istället stallar det, och det innebär att båten driver sidledes eller bakåt. När besättningen märker att båten vägrar att accelerera framåt, så skotar man ännu hårdare, och lovar nu ännu mer, vilket bara förvärrar situationen.

I bägge dessa fall, flygexemplet i länken ovan, och båtbesättningen, bägge drabbats av temporärt hjärnsläpp pga. den "tajta" situationen, och agerar exakt tvärtom mot vad man borde. I flygexemplet hade AF447 initialt gott om tid o höjd att droppa nosen, för att på det sättet vinna airspeed, och i seglingsexemplet hade det räckt med att låta båten falla av och få fart med lätta skot någon meter, innan man lovar upp till dikt bidevind.

Ett annat problem som jag ser i sammanhanget är att den sortens avancerade tekniska hjälpmedel som Airbus flight computer faktiskt innebär att piloterna förlorar sin känsla för att flyga manuellt, dvs förmågan till "seat-of-the-pants"-flygning går förlorad när man alltid har alla tekniska "livremmar och bälten" påslagna. Man invaggas lätt i en falsk trygghet, t.ex i AF447-fallet att "planet kan inte stalla oavsett vad jag gör med spaken", och denna falska trygghet kan få katastrofala följder när något oväntat inträffar, så som det gjorde i AF447-fallet, där flight computern bytte "mode" pga en fallerad air speed sensor. Helt plötsligt var bältet o livremmen borta, och flygdatorn opererade nu i en mode där det inte fanns begränsning mot stall. Det anmärkningsvärda som framgår i artikeln är att tydligen så händer det aldrig att piloterna flyger i nån annan mode (av de tre) än "normal mode"... Man skulle ju kunna tycka att det borde ingå som en normal praxis att då och då stänga av all automatik, och flyga planet direkt, istället för att förlita sig till datorn.

Men det är väl samma sak som med moderna bilar o bilförare: hur många av er stänger av ABS:en, stabilitetsprogram mm under vintern för att öva på hur bilen verkligen beter sig i halka...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar