PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 29 november 2011

Julklappstips: böcker om segeltrim


Några tips till önskelistan till Tomten kan ju vara på sin plats så här års. Här med fokus på böcker och multimedia om segeltrim:

Den bästa boken av de ca 20-30 tal böcker jag läst om segeltrim anser jag är Björns Österbergs "Seglingens träningslära - fartträning stagade båtar".

Björn har en fantastisk förmåga att förklara det svåra på ett enkelt, kortfattat och lättförståerligt sätt, dessutom konsistent med modern teori om aerodynamik.

Dessutom är detta den enda bok där jag fått förklaringen till varför spinnakerbommens rätta höjd (hög eller låg) kan vara totalt motsatt när man skär, beroende på hur spinnakern är skuren (bredskuldrig eller smalskuldrig).

Om jag bara fick läsa en enda bok om segeltrim, skulle jag köpa denna.

Sen har North Sails bra böcker och DVD:er om många aspekter av segling, inte minst de om trim och tactics, och deras CD:n om Matchracing är också väldigt bra för dem som vill lära sig basics om MR.

Gransegels Granboken är också värd att läsa för allmän kunskap om segeltrim, och den finns dessutom gratis på nätet.

Slutligen vill jag nämna Ivar Dedekam's bok om segel- och riggtrim; visserligen virrar Ivar till det lite i början ang. hur aerodynamiken runt seglen funkar (inte alls ovanligt fenomen i seglingsböcker) , men boken är väldigt snyggt och bra illustrerad, och inte minst avsnitten om riggtrim gör boken värd sitt pris.

Om jag skulle sammanfatta mina erfarenheter av böcker om segeltrim, så blir slutsatsen att jag har ännu inte hittat "boken BOK", dvs en enda bok som förklarar allt jag vill veta, på ett sätt som är helt konsistent med dels moderna vetenskapliga teorier om aero- och hydrodynamik, dels med min egen erfarenhet. Istället har jag genom att plöja igenom massor av böcker i ämnet hittat "små korn av sanning" här och där i de olika böckerna. Den bok som kommer närmast "sanningen" är dock Björn Österbergs kompendium nämnd ovan.


2 kommentarer:

  1. High Performance Sailing av Frank Bethwaite är väl att rekommendera tycker jag

    Hasse Malmsten

    SvaraRadera
  2. Hej, håller med om att Den är bra. Speciellt om man vill förstå "apparent wind sailing".

    SvaraRadera