PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

torsdag 1 september 2011

Lathund väder & vind


Jag har fått några förfrågningar om att "öppna upp" den lathund som ligger på google-docs för vidare spridning. Jag har inte tid att administrera access till dokumentet, istället lägger jag summeringen av dokumentet som ett inlägg här: (för mer detaljerad information om väder, se detta inlägg).

Några tips om hur vinden tenderar att bete sig

(alla riktningsangivelser nedan, “vänster”, “högerkant” mm är sedda nerifrån och upp på banan, dvs från lä mot lovart, dvs vänsterkanten på banan är alltid den sida som läflaggan på startlinjen är på)
  • uppbromsad vind (t.ex bromsar land upp vinden jämfört med över vattnet) blir vänstervriden, dvs om man närmar sig lovartsland, lönar det sig ofta att gå för babords halsar.
  • om vinden blåser mer eller mindre parallellt med en strandlinje, så blåser det mer på vänsterkanten (“konvergens”)
  • om vinden blåser mer eller mindre parallellt med en strandlinje, så blåser det mindre på högerkanten (“divergens”)
  • om vinden blåser över en mindre ö i banan, så blåser det mer om man passerar på öns högra sida
  • rakt under ett stackmoln (cumulus) som inte ger regn blåser det mindre än bredvid molnet (pga att den luft som stiger upp under molnet är redan uppbromsad av friktionen)
  • (cumulus)moln (som inte regnar) suger åt sig luft, så om du styr mot molnet kommer du att få ett lyft
  • rakt under ett regnmoln blåser det mer än bredvid molnet, s.k. “squall”, (regnet kyler ner luften i och under molnet, så den mindre uppbromsade luften uppifrån har högre hastighet när den kommer ner)
  • vindbyar är oftare (men inte alltid!) högervridna än vänstervridna, dvs man tjänar på att ta byarna på styrbords halsar
  • i en vindby blåser en del av vinden ut mot kanterna av byn. Därför får man lyft på SB halsar om man är på vänstra sidan av byn, och man får lyft på BB halsar om man är på höger sida av byn. (funkar på samma sätt som regnande cumulusmoln). (Ett sätt att komma ihåg det här är att tänka sig att man kastar ut innehållet i ett glas vatten på ett bord: det mesta vattnet går i kastets riktning, men en hel del sprider sig utåt, åt sidorna.)
  • när sjöbrisen börjat, blåser det mer nära land än längre ut
  • om sjöbris skall uppstå beror bl.a på temperaturskillnaden mellan land och vatten, samt vilket håll gradientvinden (den “riktiga” vinden som skapas av tryckskillnader i atmosfären) blåser ifrån i relation till land; störst chans för kraftig sjöbris är det om gradientvinden blåser ut från land, något vänstervriden i relation till strandlinjen (“sektor 1”)
  • sjöbrisen är starkast nära land, och den vrider gradvis mer och mer höger
  • längre ut kan vinden bli svagare, eftersom sjöbrisen motverkar gradientvinden
  • Wind shear: (olika vindstyrka o riktning på olika höjder över vattnet): när luften är instabil, t.ex när land och vatten är varmt, så blir wind shear mindre än när luften är stabil. Dvs med instabil luft (varm sommar) behövs det mindre twist i seglen än med stabil luft (vår/vinter). Dessutom, eftersom wind shear gör att vinden är mer högervriden högre upp, så betyder det att man behöver ha mer twist i seglen på SB halsar än på BB; i instabil luft ska man ha minimalt (ingen) twist på BB halsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar